Hakkımızda
uluSTEM Bursa Uludağ Üniversitesi tarafından desteklenen ve Eğitim Fakültesi tarafından yürütülen Web Destekli STEM Öğretmen Eğitim Programının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi başlıklı SOA-2022-1121 kodlu ÖNAP projesi çıktılarından bir tanesidir.
Prof. Dr. Salih ÇEPNİ yürütücülüğünde sürdürülen projede, Doç. Miraç AYDIN, Doç. Dr. Bestami Buğra ÜLGER, Doç. Dr. Ümmühan ORMANCI, Doç. Dr. Yılmaz KARA, Dr. Öğr. Üyesi Tuğçe KOZAKLI ÜLGER, Dr. Öğr. Üyesi Salih BİRİŞÇİ, D. Zeynep KIRYAK, Dr. Öğrencisi Serhan SARIOĞLU, Dr. Öğrencisi Kübra ADA görev almaktadır. Araştırmacılar STEM farklı alanlarında uzmanlaşmaktadır.
Son yayınlanan PISA ve TIMSS raporlarında ABD, İngiltere ve Türkiye gibi ülkelerin puanlarının Singapur, Finlandiya gibi ülkelerin puanlarından daha düşük olması eğitim araştırmacıları ve politikacıları arasında büyük yankı uyandırmıştır. Bu duruma paralel PISA, TIMSS gibi uygulamalarda düşük sonuçlar elde eden ülkeler eğitim araştırmalarında ve politikalarında değişim yapmaya başlamışlardır. Bunun temel nedeni bir ülkenin ekonomik ve kültürel alanda kalkınabilmesi ancak nitelikli ve üst düzey performans gösteren insan gücüyle, yani beşeri sermaye ile sağlanabileceğine olan inancın tam olmasındandır. Bu düşünceyle, Türkiye’de dahil birçok ülkede fen bilimleri öğretim programlarında reform çalışmaları yapılmaktadır. Bu reformlarla birlikte fen bilimleri eğitiminin amaçları arasında; STEM disiplinlerindeki okuryazarlık çağrısına odaklanmak ve öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerini geliştirmek yer almaktadır. TUBİTAK’ın da 1003 öncelikli alanlar için yaptığı “Öğretmen Niteliğinin Geliştirilmesi Yoluyla Eğitim Kalitesinin İyileştirilmesi” çağrısı öğretmen eğitiminde nitelik kazanma ihtiyacını ortaya koymaktadır. STEM eğitiminin ülkemiz için disiplinler arası eğitim açısından önemli bir kavram olduğu bilinmekte ve araştırmalara dayalı veriler ışığında gelişmeye açık bir alan olduğuna inanılmaktadır. Ülkemizde de STEM eğitimine ilişkin bazı çalışmalar gerçekleştirilmesine rağmen, henüz başlatılmış kapsamlı bir proje olmaması ve öğretmen eğitimi konusunda yeterli çalışmaların gerçekleştirilmemiş olması dikkat çekmektedir. Bu projede uluslararası düzeyde ve ülkemizde STEM konusunda öğretmen eğitimine yönelik gereksinimlerin giderilmesi ve bir web destekli STEM öğretmen eğitim programının tasarlanması/geliştirilmesi, uygulanması ve etkililiğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amacın doğasını yansıtan çok aşamalı karma araştırma deseninin kullanılması uygun görülmüştür. Buna paralel olarak, projenin altı aşamadan oluşması hedeflenmektedir; (I) web destekli STEM öğretmen eğitim programına ilişkin detaylı alanyazın taramasının yapılması, programın detaylarının ortaya konulması ve eğitiminin verilmesi, (II) proje ekibi rehberliğinde öğretmenler ile birlikte web destekli STEM öğretmen eğitim programının ve materyallerinin geliştirilmesi, (III) hazırlanan program ve öğretim materyallerinin pilot çalışmasının gerçekleştirilmesi, (IV) fen bilimleri öğretmenlerinin geliştirilen programın uygulama süreçlerini değerlendirebilmek amacıyla öğretmen ve öğrencilere yönelik ölçme araçlarının geliştirilmesi, uyarlanması ve/veya geçerlik/güvenirlik çalışmalarının yapılması, (V) web destekli STEM öğretmen eğitim programının öğretmenler tarafından ortaokullarda uygulanması ve proje verilerinin toplanmasıdır. Bu bağlamda, proje verilerinin uygulama öncesi, süreci ve sonrası olarak toplanması planlanmaktadır. Projenin ikinci aşamasında belirlenen öğretmenler arasından 4 fen bilimleri öğretmeni ve onların öğrencileri projenin çalışma grubunu oluşturacaktır. Son aşama (VI) ise web destekli STEM öğretmen eğitim programının değerlendirilmesidir. Projede toplanacak nicel veriler uygun istatistiki yöntemler, nitel veriler ise NVivo programı yardımıyla betimsel veya içerik analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilecektir. Bu projenin yürütülmesi sonucunda; web destekli STEM öğretmen eğitiminde yaşanabilecek bazı sorunların şimdiden belirlenmesi, giderilmesi ve önleyici çalışmaların yapılmasına yönelik önemli bilgiler/veriler sunacağı düşünülmektedir. Ayrıca projenin; STEM eğitiminin fen bilimleri öğretim programına girmesiyle birlikte STEM eğitimine ilişkin duyulan nitelikli öğretmen gereksiniminin karşılanabilmesine katkı sağlayacağına inanılmaktadır. Aynı zamanda, proje kapsamında hazırlanacak öğretim materyallerinin, ülkemizde STEM eğitimine ilişkin ihtiyacı gidermeye katkı sağlayacağı ve ileride hazırlanacak öğretim materyalleri için örnek teşkil edeceği düşünülmektedir.
Proje çıktıları sonucunda ülkemizde STEM ruhuna dokunan, öğretmen ve öğrencilere kaynak teşkil edebilecek ve ileriye dönük STEM araştırmalarına kaynak sağlayabilecek nitelikte olacağı varsayılmaktadır.
Proje Ekibi adına
Yürütücü Prof. Dr. Salih ÇEPNİ